تـوریـــسم آذربایجان

ایران آذربایجانیندا گزیم صنعتیـنین اؤنمی و دورومو

۴۰ اثر تاریخی آذربایجانغربی در آستانه تخریب

+0 Like

بؤلوم : اورمو بؤلگه‌سی


خبرگزاری مهر: آذربایجانغربی با بیش از یک هزار و ۴۷۲ اثر تاریخی که قدمت بسیاری از آنها به هزار سال قبل برمی گردد در حالی عنوان مهد تاریخ و تمدن ایران اسلامی را با خود یدک می کشد که از وضعیت نگهداری و مرمت نامناسب آثار تاریخی رنج می‌برد.

نبود زیرساختهای لازم گردشگری از جمله سرویس های بهداشتی و کمپینگ های اسکان مسافر در مکان های تاریخی از جمله قره کلیسا نهمین اثر ثبت شده جهانی ایران، مجموعه جهانی تخت سلیمان، قلعه بسطام و تپه تاریخی حسنلو و … به همراه کمبود اعتبار و ضعف مدیریتی سالهای گذشته در این حوزه برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی از مشکلاتی است که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وضعیت نامساعد جوی در این استان نیز دست به دست غفلت مسئولان داده و امروز بسیاری از آثار تاریخی استان که نماد هویت و تمدن این دیار است در معرض تخریب، آسیب و نابودی کامل قرار گرفته است.

مسجد جامع اورمیه، پل های تاریخی آذربایجانغربی از جمله باراندوز، کاخ موزه باغچه جوق ماکو، مقبره سردار بوکان، خانه کبیری و بازار تاریخی خوی آثار تاریخی و فرهنگی هستند که امروز به دلیل شرایط بحرانی در آستانه تخریب قرار دارند.

۴۰ اثر تاریخی آذربایجانغربی به مرمت اضظراری نیاز دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانغربی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بسیاری از آثار و بناهای تاریخی استان مناسب نیست گفت: متاسفانه کمبود اعتبار و شرایط آب و هوایی استان موجب آسیب جدی به این بخش شده و هنوز این روند ادامه دارد.

جلیل جباری با بیان اینکه با گلایه از کمبود اعتبارات اختصاص یافته به این اداره کل در زمینه صیانت و مرمت آثار تاریخی استان اظهارداشت: تاکنون اعتبارات اختصاص یافته جوابگوی هزینه های مرمت و حفاظت آثار نبوده است بطوریکه در حال حاضر تعداد ۴۰ اثر نیازمند مرمت های اضطراری هستند که آسیب شناسی و مطالعات آنها آغاز شده است.

وی مسجد جامع اورمیه، کاخ موزه باغچه جوق ماکو، مقبره سردار بوکان، خانه کبیری و بازار تاریخی خوی و بسیاری از پل های تاریخی استان را جمله آثاری عنوان کرد که هم اکنون در شرایط بحرانی و تخریب جدی قرار دارند.

جباری با اعلام اینکه شرایط زیست محیطی استان روند تخریب بناها و آثار تاریخی استان را تسریع کرده به طوری که سال گذشته شاهد تخریب بخشی از پل تاریخی قلعه جوق باراندوز در اثر سیلاب بودیم عنوان کرد: پلهای تاریخی در معرض تهدید سیلابها بوده است که باید مرمت و طرحهای حفاظتی در آنها اجرایی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانغربی با تاکید بر لزوم توجه ویژه مسئولان نسبت به صیانت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی استان گفت: متاسفانه بودجه تخصیص یافته به مرمت و احیا بافتهای تاریخی در استان بسیار محدود بوده و همکاریهای مردم و حمایتهای دولت و بویژه نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

اعتبارات اختصاص یافته جوابگوی حفاظت بناهای تاریخی استان نیست

وی با اشاره به افزایش اعتبارات حوزه مرمت و حفاظت بناهای تاریخی در سال گذشته افزود: میزان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی و استانی سال ۹۳ در مقایسه با سال ۹۲ در حوزه مرمت و حفاظت بناها ۹۰ درصد افزایش داشت اما این میزان نیز جوابگوی نیاز استان نیست.

جباری با اشاره به تعداد قراردادهای منعقد شده و کارگاههای حفاظت و مرمت بناها و مطالعات، ساماندهی نسخ خطی و اشیاء منقول فرهنگی و تعیین حرایم عنوان کرد: در سال ۹۲ تعداد پروژه ها و کارگاههای فعال ۱۸ مورد بوده که در سال ۹۳ به ۳۰ مورد رسیده که این میزان ۷۰ درصد رشد نشان می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانغربی مهمترین پروژه ها و کارگاه های مرمت و حفاظت استان را که از محل اعتبارات سال ۹۳ فعال هستند، ۲۸ مورد نامید و اضافه کرد: مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای فعال سازی و شروع عملیات این پروژه ها هزینه شده که درصد زیادی از اقدامات حفاظتی این پروژه ها رو به اتمام است.

جباری با بیان اینکه امسال با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته ۱۶ اثر تاریخی استان در حال مرمت است عنوان کرد: دژ بسطام، مجموعه جهانی تخت سلیمان، بازار تاریخی اورمیه و خوی، مسجد امام شافعی، خانه ارباب دیزج سیاوش، مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن، بنای کلاه فرنگی، ساختمان دارایی، ساختمان بانک ملی، شیر و خورشید ماکو، حمام بیگ جوان، مسجد جامع اورمیه، مجموعه جهانی قره کلیسا و مسجد سردار از جمله این آثار هستند.

به هر روی وجود طبیعت زیبا و دلنواز و گستردگی آثار و بناهای تاریخی، آذربایجانغربی را در ردیف مناطقی با قابلیت بالا در امر گردشگری کشور قرار می‌دهد، که باید نسبت به ظرفیتهای موجود نیز از اعتبارات مرمتی و حفاظتی بهره ببرد.

بهره‌ مندی آذربایجانغربی از آثار و ذخایر ارزشمند فرهنگی، تاریخی و باستانی و مناظر دل انگیز طبیعت بکر در جای جای این استان از شمالی ‌ترین نقطه تا جنوبی ‌ترین آن پراکنده شده ولی متاسفانه عدم توجه کافی مسئولان این ظرفیت را از بین می برد.



آچار سؤزلر : استان آذربایجانغربی,
یازار : آذربایجان یکشنبه 11 مرداد 1394 | باخیش لار (0)

اقتصاد و فرهنگ ؛ پدر تمامی مسائل و مشکلات هر منطقه و کشور است.

متأسفانه این دو مقوله در کشور ایران، تنها در منطقه فارسستان (کرمان، یزد، اصفهان، فارس و...) به جهت رسمی بودن زبان مادری از جنبه فرهنگی و محوریت صنایع تولیدی و صنعت توریسم از جنبه اقتصادی، در مسیر پیشرفت قرار داده شده است.

این در حالی است که در صورت آغاز صنعت توریسم در منطقه آذربایجان ایران، علاوه بر رهاورد اقتصادی در نقطه نقطه این منطقه، شعور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه را نیز ارتقاء خواهد داد و طولی نخواهد پایید که نتایج فوق‌العاده مثبت آن، منطقه را از تمام نارسایی‌ها و عقب ماندگی‌ها خواهد رهانید.

اما در قضیه عدم توسعه صنعت توریسم در منطقه بزرگ و محروم آذربایجان، هم دولت مقصر است و هم مردم.

سوال: چرا 'سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران' مانع سفر توریستهای خارجی به آذربایجان می‌شود؟!
و اما مردم ... ؟!

سئچیلمیش یازیلار

اهمیت توجه به صنعت توریسم در آذربایجان

آختاریش

بؤلوم لر

آستارا بؤلگه‌سی (1)

اراک بؤلگه‌سی (0)

اردبیل بؤلگه‌سی (4)

اورمو بؤلگه‌سی (6)

تبریز بؤلگه‌سی (4)

زنگان بؤلگه‌سی (0)

طهران بؤلگه‌سی (0)

قزوین بؤلگه‌سی (0)

قوروه بؤلگه‌سی (0)

قوم بؤلگه‌سی (0)

همدان بؤلگه‌سی (3)

خبر (3)

تحلیل (2)

عکس (1)

دایرةالمعارف (1)

تجربه‌ها و الگوها (5)

یولداش لار

یوردداش yurddaş

قــار پــوز خـنـد

طهـــران

کندیمیزین ناغیللاری

حسین واحدی‌نین فوتو قالئریسی

اوجاقلو ماحمود (تایماز)

_ TürkAz Tv ________ (تلویزیون‌ملی‌آذربایجان‌ایران)

بـایــــراق BAYRAQ

ترکشناسی1

سون یازیلار

جشن جهانی شدن شهر سفال لالاجین همدان برگزار شد+‬‎ تصاویر

بخشی از پل معلق خیاو شیشه‌ای شد

گؤزه‌ل همدان شهری و سینااوغلو آبیده‌سیندن بیر گؤزه‌ل گؤروم

پل معلق خیاو شیشه‌ای می‌شود

استقبال از مسافران نوروزی با بنر تورکی در همدان

تبریز پایتخت جهانگردی سال 2018 جهان اسلام

زیباترین روستا‌های دنیا + عکس

برگریزان پاییزی در اورمیه

'منطقه پیچاقچی' در مرکز ایران

سوءاستفاده از بازداشت توریستهای متخلف ایرانی

مسیر پر پیچ و خم ثبت جهانی 'تپه حسنلو'/ آغاز بازسازی شناسنامه تاریخ آذربایجان

۴۰ اثر تاریخی آذربایجانغربی در آستانه تخریب

' 659 پله به بالای کوه' برای جذب توریست _کلمبیا

تندیس 'شیخ صفی‌' در اردبیل رونمایی شد

آستارا / Astara

ایجاد روستای‌ توریستی توسط مرد فقیر _فارس

آراز چایی‌نین قیراقلاری/ Araz çayının qıraqları

هئریزین آلاداغلاری/ Herizin Aladağları

توریستی شدن یک دره و صخره‌هایش _قشم

اورمودان گؤزه‌ل شکیللر/ Urmudan gözel şekiller

آرشيو

شهريور 1395

مرداد 1395

اسفند 1394

دى 1394

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

مرداد 1394

تير 1394

باغلانتی لار

آذربایجان کندلری

ساوجیق

عکسهای تورک

بیلی توپاری

آچارسؤزلر

(استان اردبیل (6

(استان آذربایجانغربی (5

(استان همدان (4

(استان آذربایجانشرقی (3

(شهرستان اورمیه (3

(شهرستان آستارا (2

(شهرستان اردبیل (2

(شهر اورمیه (2

(شهرستان خیاو (2

(شهرستان مشگین شهر (2

(شهرستان کبودراهنگ (1

(غار علیصدر (1

(علیصدر موغاراسی (1

(شهرستان اسدآباد (1

(عشایر مغان (1

(موغان اوبالاری (1

(گردنه حیران (1

(حئیران گدیگی (1

(قله سبلان (1

(کوه سبلان (1

سایغاج

ایندی بلاق دا :
بو گونون گؤروشو :
دونه نین گؤروشو :
بو آیین گؤروشو :
بوتون گؤروش لر :
یازی لار :
باخیش لار :
یئنیله مه چاغی :

ایمکان لار

RSS 2.0