تـوریـــسم آذربایجان

ایران آذربایجانیندا گزیم صنعتیـنین اؤنمی و دورومو

اهمیت توجه به صنعت توریسم در آذربایجان

+0 Like

بؤلوم : تحلیل


همانطوری که میدانیم 'اقتصاد' اولین مؤلفه حیات هر شهروند و پدر اداره هر مملکت است و هنگامی که صحبت از اقتصاد یک خانواده یا یک کشور به میان میآید اولین چیزی که به ذهن می‌رسد 'وضعیت اشتغال و درآمدزایی' و راههای دستیابی به آن در هر خانواده ، روستا/ محله ، شهرستان ، منطقه و کشور میباشد.

مهمترین راه اشتغالزایی برای شهروندان توسط سیستمهای حاکمه منطقه‌ای و کشوری، توسعه صنایع آن است. این صنایع میتواند مقطعی و محدود باشد یا پایدار و دارای ثبات باشد.

برای بررسی این موضوع، به اولویتهای اقتصادی چند کشور منطقه نظری می‌افکنیم:
ترکیه:       1) صنعت پوشاک 2) صنعت توریسم
آذربایجان: 1) صنعت نفت    2) صنعت توریسم
ایران:       1) صنعت نفت    2) صنعت کشاورزی
. . .

کشورهایی که اقتصادشان به صنایع مقطعی چون نفت متکی است چنانچه برنامه‌ای برای جایگزینی آن نداشته باشند بالاخره روزی با اتمام تاریخ انقضای این نوع صنایع، با چالشهای اقتصادی جدی و جبران ناپذیری روبرو خواهند شد.

بدیهی است در ایران صنعت نفت و درآمدهای حاصل از آن، نتوانسته است نیازهای اشتغالزایی همه شهروندان را تأمین نماید و در نتیجه همین مسئله است که مسائلی چون مهاجرت و نابودی صنایع محلی و منطقه ای چون کشاورزی و دامپروری نیز بوجود آمده است تا جایگزین صنعت اول نیز به طور جدی به مخاطره بیفتد. در چنین شرایطی است که ایجاد صنایعی پایدار با ثبات همیشگی و حتی نسبی چون صنعت توریسم احساس می‌شود.

در حالی که سالیانه تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از مناطق مرکزی و شرقی ایران دیدن می‌نمایند تا پولهای زیادی از این طریق به این مناطق تزریق شود و اقتصادشان به گردش دربیآید، بسیاری از مناطق گردشگری ایران که نسبت به این مناطق از شرایط بسیار مناسب و حتی مطلوبتری برای گردشگری برخوردار می‌باشند در نقطه کور این گردشگران قرار داده میشود!

منطقه آذربایجان ایران با وجود شرایط بسیار عالی برای گردشگری و گردشگران داخلی و خارجی، از جمله مناطقی است که دقیقاً در چنین موقعیتی قرار گرفته و عدم برنامه ای خاص برای صنعت توریسم به شدت محسوس میباشد؛ فلذا دولت ایران یا لااقل نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید فکری اساسی برای تمرکززدایی و رفع تبعیضها بیندیشند و در جهت ایجاد و توسعه صنعت توریسم در این منطقه، حرکتی جدی از خود نشان بدهند. البته در شرایط کنونی مردم هر شهر و روستا هم نباید دست روی دست بگذارند و صرفاً منتظر حرکت دولت و نمایندگان بمانند و باید یک جنبش مردمی فرهنگی-توریستی به راه بیفتد.

شرایط اقلیمی، جغرافیایی و اجتماعی منحصر به فرد آذربایجانِ ایران اعم از: وسعت، چهارفصل در مناطق مختلف، کوهها و کوهپایه‌های سرسبز و خنک با چشمه‌های آب سرد در فصول بهار و تابستان، دشتهای گرم و معتدل در زمستان و بهار، آبهای گرم و آبدرمانی در نقاط مختلف بویژه در بهار و پاییز، باغات میوه و بستانها و جالیزها، پوشش گیاهی و گیاهان خوراکی و دارویی، حیات وحش، صنایع دستی، آثار باستانی و تاریخی و دیدنی، جنگلهای سرسبز بدون هوای شرجی، سواحل دریا و رودخانه‌ها، هتل های چندستاره، غذاهای محلی و رستورانهایی با درجات مختلف و مخصوص هر سلیقه‌ای، قیمتهای مناسب کالا و خدمات، از همه مهمتر بالابودن ضریب امنیت جانی و مالی در این منطقه، و از همه اینها خاصتر مردم خونگرم و مهربان و مهمان نواز ترک آذربایجان و... شاخصه‌های لازم برای مناطق توریستی هستند که در هیچ منطقه ایران به جز آذربایجان، نمیتوان همگی آنها را یکجا یافت.

ما و همه دلسوزان آذربایجانی باید بر خود وظیفه بدانیم تا این شرایط طلایی و خصوصیات منحصر به فرد آذربایجان را از زوایای گوناگون و به درستی آنچنان برای دیگران و کسانیکه قصد مسافرت و گذران تعطیلات را دارند بنمایانیم که دیگر کسی رغبتی برای رفتن به جاهای کم لطف و اتلاف وقت و اصراف پولهایش را نداشته باشد.

در اینجا ضروری دیدم به نکته‌ای بسیار مهم اشاره‌ای داشته باشم و به هموطنان آذربایجانی که در مراکز عمومی و تجاری‌شان (مغازه‌هایشان) بخصوص در شهرها و بازارهای آن که با مشتریان و مراجعین برخورد مستقیم دارند و اتفاقاً یکی از طرفهای مهم این برنامه و ذی نفع می‌باشند نیز بعنوان برادر کوچکتر و دلسوزشان بخواهیم که برخوردهای مناسب و در شأن یک آذربایجانی از خود نشان دهند و در صورت مشاهده رفتارهای نامناسب از کسی یا کسانی، آنها را از این حرکتشان و عواقب آن و رعایت فرهنگ توریست پذیری آگاه نماییم.

شایسته است مطبوعات مردمی و حتی کسانی که دستی بر رسانه‌های جمعی دولتی دارند بر خود وظیفه بدانند تا درخصوص این برنامه و جوانب آن، اطلاعات لازم را در اختیار شهروندان و مخاطبانشان قرار دهند و یا حداقل بخشی از زمان و مکان فعالیتهای خود را به این امر بسیارمهم و حیاتی اختصاص دهند.

این جنبش توریستی، علاوه بر رهاورد اقتصادی در نقطه نقطه آذربایجان، شعور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه را نیز ارتقاء خواهد داد و طولی نخواهد پایید که نتایج فوق‌العاده مثبت آن، در شرایط کنونی جهانی و داخلی، جامعه(منطقه) را از تمام عقب ماندگی‌ها و زوال خواهد رهانید.

سیدمجتبی موسوی


یازار : آذربایجان چهارشنبه 17 تیر 1394 | باخیش لار (0)

اقتصاد و فرهنگ ؛ پدر تمامی مسائل و مشکلات هر منطقه و کشور است.

متأسفانه این دو مقوله در کشور ایران، تنها در منطقه فارسستان (کرمان، یزد، اصفهان، فارس و...) به جهت رسمی بودن زبان مادری از جنبه فرهنگی و محوریت صنایع تولیدی و صنعت توریسم از جنبه اقتصادی، در مسیر پیشرفت قرار داده شده است.

این در حالی است که در صورت آغاز صنعت توریسم در منطقه آذربایجان ایران، علاوه بر رهاورد اقتصادی در نقطه نقطه این منطقه، شعور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه را نیز ارتقاء خواهد داد و طولی نخواهد پایید که نتایج فوق‌العاده مثبت آن، منطقه را از تمام نارسایی‌ها و عقب ماندگی‌ها خواهد رهانید.

اما در قضیه عدم توسعه صنعت توریسم در منطقه بزرگ و محروم آذربایجان، هم دولت مقصر است و هم مردم.

سوال: چرا 'سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران' مانع سفر توریستهای خارجی به آذربایجان می‌شود؟!
و اما مردم ... ؟!

سئچیلمیش یازیلار

اهمیت توجه به صنعت توریسم در آذربایجان

آختاریش

بؤلوم لر

آستارا بؤلگه‌سی (1)

اراک بؤلگه‌سی (0)

اردبیل بؤلگه‌سی (4)

اورمو بؤلگه‌سی (6)

تبریز بؤلگه‌سی (4)

زنگان بؤلگه‌سی (0)

طهران بؤلگه‌سی (0)

قزوین بؤلگه‌سی (0)

قوروه بؤلگه‌سی (0)

قوم بؤلگه‌سی (0)

همدان بؤلگه‌سی (3)

خبر (3)

تحلیل (2)

عکس (1)

دایرةالمعارف (1)

تجربه‌ها و الگوها (5)

یولداش لار

یوردداش yurddaş

قــار پــوز خـنـد

طهـــران

کندیمیزین ناغیللاری

حسین واحدی‌نین فوتو قالئریسی

اوجاقلو ماحمود (تایماز)

_ TürkAz Tv ________ (تلویزیون‌ملی‌آذربایجان‌ایران)

بـایــــراق BAYRAQ

ترکشناسی1

سون یازیلار

جشن جهانی شدن شهر سفال لالاجین همدان برگزار شد+‬‎ تصاویر

بخشی از پل معلق خیاو شیشه‌ای شد

گؤزه‌ل همدان شهری و سینااوغلو آبیده‌سیندن بیر گؤزه‌ل گؤروم

پل معلق خیاو شیشه‌ای می‌شود

استقبال از مسافران نوروزی با بنر تورکی در همدان

تبریز پایتخت جهانگردی سال 2018 جهان اسلام

زیباترین روستا‌های دنیا + عکس

برگریزان پاییزی در اورمیه

'منطقه پیچاقچی' در مرکز ایران

سوءاستفاده از بازداشت توریستهای متخلف ایرانی

مسیر پر پیچ و خم ثبت جهانی 'تپه حسنلو'/ آغاز بازسازی شناسنامه تاریخ آذربایجان

۴۰ اثر تاریخی آذربایجانغربی در آستانه تخریب

' 659 پله به بالای کوه' برای جذب توریست _کلمبیا

تندیس 'شیخ صفی‌' در اردبیل رونمایی شد

آستارا / Astara

ایجاد روستای‌ توریستی توسط مرد فقیر _فارس

آراز چایی‌نین قیراقلاری/ Araz çayının qıraqları

هئریزین آلاداغلاری/ Herizin Aladağları

توریستی شدن یک دره و صخره‌هایش _قشم

اورمودان گؤزه‌ل شکیللر/ Urmudan gözel şekiller

آرشيو

شهريور 1395

مرداد 1395

اسفند 1394

دى 1394

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

مرداد 1394

تير 1394

باغلانتی لار

آذربایجان کندلری

ساوجیق

عکسهای تورک

بیلی توپاری

آچارسؤزلر

(استان اردبیل (6

(استان آذربایجانغربی (5

(استان همدان (4

(استان آذربایجانشرقی (3

(شهرستان اورمیه (3

(شهرستان آستارا (2

(شهرستان اردبیل (2

(شهر اورمیه (2

(شهرستان خیاو (2

(شهرستان مشگین شهر (2

(شهرستان کبودراهنگ (1

(غار علیصدر (1

(علیصدر موغاراسی (1

(شهرستان اسدآباد (1

(عشایر مغان (1

(موغان اوبالاری (1

(گردنه حیران (1

(حئیران گدیگی (1

(قله سبلان (1

(کوه سبلان (1

سایغاج

ایندی بلاق دا :
بو گونون گؤروشو :
دونه نین گؤروشو :
بو آیین گؤروشو :
بوتون گؤروش لر :
یازی لار :
باخیش لار :
یئنیله مه چاغی :

ایمکان لار

RSS 2.0