تـوریـــسم آذربایجان

ایران آذربایجانیندا گزیم صنعتیـنین اؤنمی و دورومو

غار علیصدر / Əlisədr muğarası

+0 Like

بؤلوم : همدان بؤلگه‌سی


غار علیصدر ؛ یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی آذربایجان و ایران و جهان و پدیده‌ای منحصر به فرد در مسیر همدان-زنجان در روستایی بنام علیصدر از توابع شهرستان کبودراهنگ است.

  • موقعیت جغرافیایی
در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودراهنگ و 93 کیلومتری شمالغربی شهر همدان (مسیر زنجان-همدان) یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه‌ی نادری از غارهای آبی قابل قایقرانی به نام غار علیصدر واقع شده است که به طول جغرافیایی 48درجه و 18دقیقه و عرض درجه و 18دقیقه دارای ارتفاع 1900متر از سطح دریاست.
امکان دسترسی به غار علیصدر از سه مسیر فراهم است:
1- همدان-لالجین به بیجار که جدیدالاحداث و مناسب تر است. 2- از تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه (در جاده همدان به رزن) 3- از طریق همدان به صالح آباد.
 
غار علیصدر در ارتفاعات ساری‌قیه (صخره زرد)‌ به وجود آ مده است. در این کوه دو غار دیگر به نامهای سوباشی و سرآب وجود دارد که ترتیب 11 و 7 کیلومتر با غار علیصدر فاصله دارند به لحاظ گسترش زیاد لایه‌های سنگ  آهک متبلور در منطقه، امکان ارتباط بین غارهای مذکور با غار علیصدر وجود دارد.

  • تاریخ پیدایش
زمین‌شناسان قدمت سنگ‌های این کوه را به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک ( 190 تا 136 میلیون سال قبل ) نسبت می دهند و شواهد به دست آمده از درون غار حاکی از آن است که این غار پناهگاه انسانهای اولیه بوده است.
مردم روستای علیصدر و روستاهای اطراف از قدیم‌الایام به وجود آن پی برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کرده‌‌اند ولی هیچگاه کاربری گردشگری آن مطرح نبوده است تا اینکه در پنجم مهرماه 1342 گروهی 14 نفره از اعضاء هیئت کوهنوردی همدان غار علیصدر را مورد بازدید و کاوش قرار دادند.
این عده توانستند با وسایل ابتدایی مانند چراغ دستی و تیوب لاستیک مقداری در درون غار پیشروی کنند بازدید این گروه در روزنامه های محلی منعکس شد و در سال 1346 با پخش خبر کشف یک غار شگفت‌انگیز و بی انتها در سطح رسانه‌های ملی سیل محققان کوهنوردان و علاقمندان اثر طبیعی به سوی آن سرازیز شد.
در سال 1352 کوهنوردان همدانی دهانه‌ی ورودی غار را به قطر 50 سانتیمتر تعریض نمودند و از سال 1354 استفاده عمومی از غار علیصدر آغاز شد در آن زمان اهالی روستا مسافران را با چراغ دستی قایق و پارو به دیدن قسمتهای ابتدایی غار می‌بردند.


  • چگونگی ایجاد
در نتیجه‌ی ترکیب آب حاصل از بارش قطرات باران با گاز دی‌اکسیدکربن موجود در هوا تشکیل اسیدکربنیک ضعیف و نفوذ آن در زمینهای آهکی و انجام واکنش شیمیایی ترکیبی ناپایدار به‌نام بی‌کربنات‌کلسیم به وجود آورده است چون این ماده در آب محلول است در درون لایه‌های آهکی ضخیم فضاهای خالی ریزی ایجاد کرده و این فضاهای خالی میلیون‌ها سال گسترش پیدا کرده و به مرور به هم پیوسته‌اند و به عبارتی میلیونها سال قلم صانع جهان خلقت به حکاکی و نقش‌آفرینی این شاهکار شگفت‌انگیز مشغول بوده است تا این غار بسیار وسیع در دل زمین ایجاد شده است.

غار علیصدر از بسیاری جهات علی‌الخصوص به علت وجود گذرگاههای ممتد آبی و دریاچه‌های وسیع و قابل قایقرانی که در سر تا سر غار گسترده شده‌اند یکی از زیباترین جلوهای طبیعی آذربایجان و ایران و جهان و پدیده‌‌ای منحصر به فرد در نوع خود می‌باشد که فقط در معدودی از غارهای جهان مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا چنین زیباییهای خیره کننده‌های وجود دارد آب دریاچه غار بدون رنگ و بو میباشد و مزه‌ی آن معمولی است و هیچگونه حیات جانوری در آن وجود ندارد درجه‌ی حرارت آن در طول سال ثابت و در حدود 12 درجه سانتی‌گراد و به قدری زلال است که تا عمق 10 متری با نور معمولی و چشم غیر مسلح بخوبی قابل رویت است نتایج آزمایشهای فیزیکو شیمیایی بر رور آن نشان می دهد که در نقاط مختلف غار ترکیبات شیمیایی آن نزدیک به هم بوده و جزء آبهای بی کربناته کلسیک سبک با ph اسیدیته نزدیک به خنثی می‌باشد وبدلیل وجود املاح آهکی فراوان در آب غیر قابل خوردن است از آنجا که مازاد آب غار توسط رشته های مختلفی (مثل چشمه شور) به خارج غار هدایت می شود لذا سطح آب در طی فصول و سالهای مختلف به استثناء مواقع کم آبی یکنواخت است ولی در مواقع کم آبی دارای نواساناتی بوده که آثار آن بر روی دیواره‌ی غار به خوبی مشهود است.
آب غار در قسمتهای مختلف آن از صفر تا 14 متر در نوسان است آب دریاچه‌ی غار از چشمه‌های زیر زمینی ریزش مداوم آب از دیوار و سقف غار تامین میشود که منشاء آنها به طور کلی از محل ریزشهای جوی است سقف غار که در بعضی قسمتها تا حدود 10متر از سطح آب ارتفاع دارد پوشیده از کربنات کلسیم خالص و در بعضی قسمتها مخلوط با عناصر دیگر است که برسر راه جریان آب از خارج به داخل غار به وجود آمده اند این روسوبات به صور مختلف استالاکتیت‌هایی (چکنده) را تشکیل داده‌اند و در کف غار و در جاهایی که آب وجود ندارد استالاکمیت‌‌هایی (چکیده) با اشکال متنوع و جذاب به فور دیده می‌شود منظره‌ی داخل غار بسیار بدیع و هوای آن بسیار پاک و لطیف بوده و عاری از هر گونه گردوغبار و آلودگی میکروبی است و در تابستان خنک و در زمستان گرم و مطبوع است همچنین هوای داخل غار سبک بوده و حالت سکون مطلق دارد به طوری که چنانچه شمعی در آنجا روشن کنند هیچ گونه حرکتی در شعله شمع دیده نمی‌شود.
در برخی از معابر غار 10 الی 11 کیلومتر پیشروی شده است ولی هنوز تمام کانالها و شبکه‌های ارتباطی غار کشف نشده‌اند در حال حاضر پس از طی مسیر قابل قایقرانی غارنوردی پیاده در قسمت خشکی غار آغاز می‌شود و گردشگران پس از طی مسافتی نسبتا طولانی مجددا با قایق ادامه مسیر می دهند تا کنون 14 کیلومتر از معابر غار کشف شده ولی تنها 4 کیلومتر از معابر که با پرژکتور نور پردازی شده اند مورد بازدید قرار می گیرند در مجموع بازدید از محوطه وسیع قندیل بزرگ جزایر سوم و چهارم قایقرانی غارنوردی و گذر از پیچ و خم گذرگاههای آبی و دالانهایی با سقف بلورین به بیننده می‌باوراند که در این اثر حقیقتا یکی از شاهکارهای جهان آفرینش است و هیچ وصفی توان توصیف این همه شکوه و زیبایی را ندارد.

  • تأسیسات رفاهی و تفریحی جنبی
1) یک باب مهمانسرا
2) ده دستگاه ویلای چوبی یک و دو خوابه
3) شانزده دستگاه سوییت اقامتی
4) پنجاه دستگاه چادر صحرایی رستوران ، بازارچه خرید مواد خوراکی و صنایع دستی نمازخانه ، سرویس بهداشتی توقفگاه اتومبیل وسایل بازی کودکان فضای سبز و امکان کوهنوردی فراهم است.


آچار سؤزلر : شهرستان کبودراهنگ, غار علیصدر, علیصدر موغاراسی, استان همدان,
یازار : آذربایجان جمعه 19 تیر 1394 | باخیش لار (0)

اقتصاد و فرهنگ ؛ پدر تمامی مسائل و مشکلات هر منطقه و کشور است.

متأسفانه این دو مقوله در کشور ایران، تنها در منطقه فارسستان (کرمان، یزد، اصفهان، فارس و...) به جهت رسمی بودن زبان مادری از جنبه فرهنگی و محوریت صنایع تولیدی و صنعت توریسم از جنبه اقتصادی، در مسیر پیشرفت قرار داده شده است.

این در حالی است که در صورت آغاز صنعت توریسم در منطقه آذربایجان ایران، علاوه بر رهاورد اقتصادی در نقطه نقطه این منطقه، شعور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه را نیز ارتقاء خواهد داد و طولی نخواهد پایید که نتایج فوق‌العاده مثبت آن، منطقه را از تمام نارسایی‌ها و عقب ماندگی‌ها خواهد رهانید.

اما در قضیه عدم توسعه صنعت توریسم در منطقه بزرگ و محروم آذربایجان، هم دولت مقصر است و هم مردم.

سوال: چرا 'سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران' مانع سفر توریستهای خارجی به آذربایجان می‌شود؟!
و اما مردم ... ؟!

سئچیلمیش یازیلار

اهمیت توجه به صنعت توریسم در آذربایجان

آختاریش

بؤلوم لر

آستارا بؤلگه‌سی (1)

اراک بؤلگه‌سی (0)

اردبیل بؤلگه‌سی (4)

اورمو بؤلگه‌سی (6)

تبریز بؤلگه‌سی (4)

زنگان بؤلگه‌سی (0)

طهران بؤلگه‌سی (0)

قزوین بؤلگه‌سی (0)

قوروه بؤلگه‌سی (0)

قوم بؤلگه‌سی (0)

همدان بؤلگه‌سی (3)

خبر (3)

تحلیل (2)

عکس (1)

دایرةالمعارف (1)

تجربه‌ها و الگوها (5)

یولداش لار

یوردداش yurddaş

قــار پــوز خـنـد

طهـــران

کندیمیزین ناغیللاری

حسین واحدی‌نین فوتو قالئریسی

اوجاقلو ماحمود (تایماز)

_ TürkAz Tv ________ (تلویزیون‌ملی‌آذربایجان‌ایران)

بـایــــراق BAYRAQ

ترکشناسی1

سون یازیلار

جشن جهانی شدن شهر سفال لالاجین همدان برگزار شد+‬‎ تصاویر

بخشی از پل معلق خیاو شیشه‌ای شد

گؤزه‌ل همدان شهری و سینااوغلو آبیده‌سیندن بیر گؤزه‌ل گؤروم

پل معلق خیاو شیشه‌ای می‌شود

استقبال از مسافران نوروزی با بنر تورکی در همدان

تبریز پایتخت جهانگردی سال 2018 جهان اسلام

زیباترین روستا‌های دنیا + عکس

برگریزان پاییزی در اورمیه

'منطقه پیچاقچی' در مرکز ایران

سوءاستفاده از بازداشت توریستهای متخلف ایرانی

مسیر پر پیچ و خم ثبت جهانی 'تپه حسنلو'/ آغاز بازسازی شناسنامه تاریخ آذربایجان

۴۰ اثر تاریخی آذربایجانغربی در آستانه تخریب

' 659 پله به بالای کوه' برای جذب توریست _کلمبیا

تندیس 'شیخ صفی‌' در اردبیل رونمایی شد

آستارا / Astara

ایجاد روستای‌ توریستی توسط مرد فقیر _فارس

آراز چایی‌نین قیراقلاری/ Araz çayının qıraqları

هئریزین آلاداغلاری/ Herizin Aladağları

توریستی شدن یک دره و صخره‌هایش _قشم

اورمودان گؤزه‌ل شکیللر/ Urmudan gözel şekiller

آرشيو

شهريور 1395

مرداد 1395

اسفند 1394

دى 1394

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

مرداد 1394

تير 1394

باغلانتی لار

آذربایجان کندلری

ساوجیق

عکسهای تورک

بیلی توپاری

آچارسؤزلر

(استان اردبیل (6

(استان آذربایجانغربی (5

(استان همدان (4

(استان آذربایجانشرقی (3

(شهرستان اورمیه (3

(شهرستان آستارا (2

(شهرستان اردبیل (2

(شهر اورمیه (2

(شهرستان خیاو (2

(شهرستان مشگین شهر (2

(شهرستان کبودراهنگ (1

(غار علیصدر (1

(علیصدر موغاراسی (1

(شهرستان اسدآباد (1

(عشایر مغان (1

(موغان اوبالاری (1

(گردنه حیران (1

(حئیران گدیگی (1

(قله سبلان (1

(کوه سبلان (1

سایغاج

ایندی بلاق دا :
بو گونون گؤروشو :
دونه نین گؤروشو :
بو آیین گؤروشو :
بوتون گؤروش لر :
یازی لار :
باخیش لار :
یئنیله مه چاغی :

ایمکان لار

RSS 2.0